Eseuri


ICOANA – VALOARE  EDUCATIVĂ  ŞI  IZVOR  DE  RUGĂCIUNE

ICOANA

~ mijloc de educaţie şi rugăciune ~

studiu eseistic

Lucian Blaga în lucrarea sa “Elanul Insulei”, pune o întrebare pertinentă în domeniul de care tocmai ne ocupăm:
„Ce inseamnă a avea o religie?
A-ţi pune toată nădejdea într-un semn al întrebarii.”

Şi parcă continuă la fel de frumos:
„Omul s-a ridicat pe două picioare, devenind o fiinţă verticală, în momentul când a născocit mitul cerului. Când acest mit va fi uitat, omul va cădea iarşi pe patru labe.” Ori, „creându-l, oamenii, în ceea ce au mai bun in fiinţa lor, au dovedit că au origine şi nostalgii divine, deci că Dumnezeu există.”

Ceea ce îl deosebeste pe OM de animal este tocmai acest „mit al cerului”, această idee despre divinitate, despre un scop precis al vieţii şi existenţei noastre pamânteşti, această legătura cu Dumnezeu.

De aceea nu trebuie uitat ca serviciul divin, cultul, este o parte din fiinţa omului, din sufletul lui, din activitatea lui zilnică. Iar Biserica Ortodoxă e aici de 2000 de ani.

Poporul roman s-a nascut creştin şi nu s-a despărţit niciodata de credinta lui. Biserica a fost in tot acest timp ocrotitoarea ŞCOLII; în tinda ei se desfasurau cursurile scolii, elevii buchiseau alfabetul pe filele ceaslovului si ale Bibliei, asa cum isi amintesc printre altii marii nostri inaintasi Eminescu şi Creangă.

Si nu mai departe, reamintim faptul ca unul din atributele Bisericii lui Hristos este si INVATATURA, iar una din cele trei misiuni ale ei este de A INVATA poporul lui Dumnezeu (Matei 28;19-20), pentru că „Scriptura este insuflată de Dumnezeu şi de folos ca să invatam”.(2 Tim. 3;16)

„ Învăţământul religios este astazi o realitate în şcolile românesşi. Trebuie să ne ferim a-l practica, însă, doar cu un pronunţat caracter intelectualist. Chiar dacă Religia este acum un obiect de învăţământ, ea nu se reduce la nivelul unui simplu obiect din programă analitică.”

” Educatia religioasa este un ansamblu de actiuni orientate nemijlocit spre formarea constiintei si conduitei morale. Ea influenteaza, prin importanta, toate celelalte obiecte de invatamant si mai ales celelalte componente ale educatiei in scoala. Daca celelalte obiecte de invatamant se adreseaza mai mult gandirii, invatamantul religios,educatia religios-morala se adreseaza in special inimii.

De aceea “cei ce predau Religia au o mare responsabilitate: fata de ei insisi, fata de elevi, fata de parini, fata de societate in general.” Iar pe de alta parte ” reintroducerea orei de Religie in scoala inseamna, deci, o posibilitate de a promova o morala si o spiritualitate romaneasca si va permite in acelasi timp cunoasterea dimensiunii spirituale a culturii noastre romanesti.”
Pe de alta parte,insa, exista voci care afirma in ascuns, ca Biserica prin introducerea acestor ore in procesul de invatamant,a gasit de fapt o noua modalitate de catehizare, zic ei “propaganda” religioasa, pe cand aceste ore ar fi trebuit sa fie doar niste ore de informare religioasa. Or, nu trebuie uitat faptul ca Biserica „ in toate epocile istorice, a avut rol de “educatoare a omenirii”.

Biserica, ca izvor de invatatura si cultura,in pridvorul careia veneau toti cei insetati de cunoastere, pentru a descifra impreuna cu preotii tainele scrisului si cititului si in cadrul careia s-au infiintat si primele scoli de copisti, primele tipografii, era si locul unde se mai si invatau tainele tuturor stiintelor care alcatuiau ceeea ce noi numim astazi cultura unui OM INTREG, „ iar sensul vietii lui sa devina iubirea de Dumnezeu si iubirea de semeni.”
Europenizarea, o moda a acestui timp, care inseamna de fapt o acceptare a Spiritului Vestului, asa-zisa Occidentalizare, la care visam de multa vreme, inseamna de fapt printre altele si o secularizare a sufletului oriental, mult mai bogat in afinitati si nuante, cat patrunderea acelor inovatii in legatura directa cu cultul si credinta,cunoscute de foarte multa vreme. Si iar trebuie sa ne amintim ca aici – in Occident – Biserica Crestina a lui Hristos, a avut cel mai mult de suferit de pe urma acestor noi inovatii si mentalitati occidentale.
Poporul nostru a avut si are norocul sa aiba in Biserica sa Ortodoxa un important scut de aparare a credintei si identitatii sale nationale, dar in acelasi timp trebuie recunoscut si faptul ca s-a facut un mare pas inainte prin reintroducerea RELIGIEI IN SCOALA, ca obiect de studiu. Insa nu trebuie trecut cu vederea, ca in fapt s-a realizat o reparare istorica,pentru ca aceasta era prezenta in materia de studiu a Scolii Romanesti de pana la 1948, iar bunicii nostrii stiu asta foarte bine.

Totusi, ne permitem sa afirmam ca s-a facut in acelasi timp si un mare pas inapoi, prin conditiile care se pun acestei materii. Este drept ca ea sa fie o materie facultativa si optionala, dar tinand cont ca statutul ei este de materie cu caracter de cultura generala, (si e bun acest lucru,amintind in acelasi timp ca un aspect al Drepturilor Omului este si accesul la invatatura si cultura), nu trebuie pus accent numai pe acesta.
Nu trebuie sa accentuam latura informativa in detrimentul celei formative.
Mai ales tinand cont de faptul ca aspectul informativ constă doar în transmiterea de către profesor a adevărurilor de credinţă necesare dobândirii unei vieţi religios-morale. Latura informativă constituie în acelaşi timp şi îmbogăţirea cunoştinţelor de cultură generală cu ceea ce cuprinde ca adevăr revelat Sfânta Scriptură, dar şi valorile Sfintei Tradiţii dobândite prin experienţa de viaţă spirituală a credincioşilor de-a lungul timpului.
În acest sens ediţia jubiliară a Sfintei Scripturi, revizuită şi adnotată de Înalt Prea Sfinţitul Bartolomeu Anania, constituie un tezaur de informaţie, de vastă cultură teologică şi universală.

Religia, ca disciplină de învăţământ, are, pe lângă aspectul informativ şi un aspect formativ, iar acest aspect formativ constă în activarea facultăţilor sufleteşti ale elevilor în vederea formării deprinderilor religios-morale şi aplicării în viaţa cotidiană a cunoştinţelor dobândite.
Tot la fel de adevarat este „ca stiinta nu lucreaza prin deductii din Revelatia divina, ci prin observarea fenomenelor si prin inductie. Stiinta se bazeaza pe analize obiective, ceea ce duce la ideea ca stiinta este separata iremediabil si total de Religie. Sa nu uitam, insa, ca atat stiinta cat si Religia ne infatiseaza cate o viziune asupra universului, cate o teorie asupra lumii si a vietii, cate o conceptie despre lume si viata.” In fapt, doua puncte de vedere asupra aceluiasi ADEVAR.
Şi nu in ultimul rand acolo unde nu poate stiinta, poate DUMNEZEU!

Altfel spus „stiinta este cunoasterea Creatiei, Religia este iubirea Creatorului.”

Triptic

În acelasi timp trebuie sa recunoastem si ca „oamenii se indeparteaza din ce in ce mai mult de chipurile de pe icoane. Prin aceasta omenirea pierde o modalitate de a fi ceea ce nu e numai o saracie cu o unitate, dar e pierderea modalitatii celei mai insemnate de adancire si transfigurare.”

“Observam ca in zilele noastre omul contemporan nu se prea intereseaza de principiul ultim al existentei, ci de lumea fizica; nu-si mai cauta un sens al existentei lui. Asistam in cultura postmoderna la incercari efemere de construire a paradisului pamantesc.
Konrad Lorenz (laureat al premiului Nobel) afirma ca omul zilelor noastre prefera sa traiasca intr-o lume de agitatie si zgomot, fiindca ii e teama sa se intalneasca chiar si cu sine insusi”.
“Omul civilizat s-a desprins de natura. El a devenit un robot plin de egoism, plin de opacitate si de nervi.”
Vrem sa ne realizam pe plan material? OK! Dar cu ce pret? Putem accepta orice pret? Putem oferi orice in schimb?
Mantuitorul ne spune: „Ce-i va folosi omului,daca va castiga lumea intreaga,iar sufletul sau il va pierde? Sau ce va da omul in schimb pentru sufletul sau?” – Matei XVI 26

„Stiinta si filozofia greacă sînt foarte folositoare, dar nu sînt mîntuitoare. Prima carte mîntuitoare si consolatoare pe continent – suverană – e Biblia”,ne spune Tutea in aforismele sale.

“De multe ori ne plangem ca la disciplina religie nu avem suficiente mijloace didactice, ca nu avem suficient material bibliografic adecvat particularitatilor de varsta ale elevilor.”
Or, „Teologia noastră este rugăciune! Primul folos al rugăciunii este pacea sufletului si multumirea duhovnicească. Oriunde esti – esti linistit; orice faci – esti multumit, stiind că toate sunt rânduite de la Domnul. “(Ziceri ale parintelui Paisie de la Sihla)

Cu alte cuvinte, trebuie sa vedem toate acele simtome ale omului contemporan, care nu mai are timp „nici macar sa moara”, sa incercam sa intelegem viata acestuia asa cum este ea astazi, plina de stress si de tensiune…inca din mica sa copilarie…

Un sistem de valori ce se bazeaza pe un enorm plus de informatie,o asa-zisa „explozie informatica”, ce ne parvine pe diferite cai ( mass-media, Tv, calculator, libertinaj in gandire, constiinta,morala si educatie familiala), dar care in acelasi timp are si un imens minus de educatie religioasa si morala si care se constituie intr-o acuta lipsa a unui sistem coerent de valori axiologice, care ar trebui sa aiba finalitatea in Dumnezeu.
Astfel, vom incerca sa descoperim pe parcursul acestei lucrari, daca ICOANA este cu adevarat parte activa in invatamantul religios de stat, daca importanta ei a ramas actuala peste veacuri, atat ca valoare educativa a tinerelor generatii cat si ca izvor de rugaciune, in aceasta epoca contemporana, pornind de la eterna afirmatie: „Icoana e Biblia nestiutorului de carte”.

prof. Henorel NICA

              coperta carte 2016    pagina de titlu carte 2016

                                     carte proaspat scoasa de la tipar

link-uri utile:

  • pentru achizitionarea lucrarii la un pret minim de…. 7 lei
  • pentru vizualizarea lucrarii in format electronic

http://ibooksquare.ro/Books/BookDetails?p_book_id=10370&p_book_title=%C3%8En%20%C3%8Emp%C4%83r%C4%83%C8%9Bia%20Icoanei

http://ibooksquare.ro/Books/Read?p_book_id=10370&p_book_title=%C3%8En%20%C3%8Emp%C4%83r%C4%83%C8%9Bia%20Icoanei&page=-2

Advertisements

2 comments so far

  1. Anonymous on

    noua carte IN IMPARATIA ICOANEI :


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: