Experienţe


Icoana – aplicaţii practice

(desenul şi pictura)

~ în Şcoală~

Cred ca a sosit momentul sa punem in discutie si o alta problematica a Icoanei:

aceea a utilizarii ei in alt scop decat acela de mijloc de predare a invataturilor biblice…

Asadar, vom incerca pe parcursul acestui capitol să întelegem ca Icoana ne ofera in cadrul orelor de religie, mai ales in acele ore in care se pot programa si alte activitati fata de cele obisnuite, si practicarea altor activitati specifice cu caracter religios precum:

– poezii şi creaţii literare cu tematică religioasă,

– lucrări de artă plastică,

– coruri si serbari religioase,

– montajul unor piese de teatru cu caracter religios,

– expozitii de desene si picturi inspirate din temele religioase, etc.

Asa cum am enuntat si in titlul acestui capitol, dintre toate aceste activitati aditionale ale orei de religie, ne vom ocupa cu precadere de acele activitati care presupun un talent artistic mai special, si anume : desenul si pictura.


Ca oameni, dar in mod special ca dascali, suntem datori sa descoperim talentele pe care ni le-a dat Dumnezeu noua si elevilor nostri, sa le incurajam si sa le dezvoltam. De aceea se cere mai mult ca oricand sa fim cu multa bagare de seama, la afinitatile si inzestrarile native ale copiilor care ne-au fost incredintati spre crestere si educare, cu atat mai mult cu cat din mainile noastre se vor cere sufletele lor, suflete pentru care vom da seama atat in prezent cat si in viitor.

Toti copiii stiu sa deseneze indiferent de varsta. Ei se nasc cu acest dar. Dar nu toti se vor naste cu aceeasi „dotare” nativa. Nu toti vor fi la fel de talentati si nu toti vor avea aceleasi veleitati in acelasi gen de desen sau de pictura.Fiecare e un Unicat.Si fiecare poate deveni un Geniu cu multa munca si „putin” talent.

De aceea si cadrul orelor de religie, atunci cand avem de pregatit o expozitie cu o anumita tema a unei sarbatori, pe langa alte surse de inspiratie, Icoana ne sare din nou in ajutor.

Nu exista tema religioasa care sa nu fi fost tratata de Biserica in vreun fel in iconografia sa. Iar manualul de capatai care se ocupa cu tratarea tuturor temelor iconografice se numeste ERMINIE. Acolo gasim cea mai pertinenta sursa de inspiratie in tot ceea ce priveste tehnicile de lucru si executie, dar si explicatiile canonice ale infatisarii icoanelor.

In şcoala elevul poate primi in cadru organizat cunostinte de arta, dar in acelasi timp este si locul in care poate fi educat prin acest „limbaj al simtirii”. Arta este prin excelenta, creatie. Iar creatie inseamna in acelasi timp si gandire.

Dumnezeu creind lumea, a gandit-o de fapt. Iar frumusetea gandirii Lui se vede din si prin creatia Sa. De aceea psalmistul si-a permis sa spuna atat de frumos: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu.”

Estetica are de-a face cu sentimentele, emotiile, fantezia, intr-un cuvant, atinge coardele cele mai sensibile ale naturii umane.

Estetic ” tradus literal inseamna senzorial.

Copilul, elevul, poate sa observe aspecte ale realitatii pe care nu le-ar sesiza daca acestea nu i s-ar oferi intr-o forma artistica, estetica. Scoala, alaturi de familie si societate incearca sa educe si perceptia estetica a omului, cu scopul de a-l familiariza pe acesta cu frumosul din natura si din viata sociala.

Icoana ne ajuta si de aceasta data. Ea ne ofera noua, si elevului in special, modalitati de receptare a lumii spirituale, dar si a celei inconjuratoare.Totusi nu trebuie uitat faptul ca Icoana are o factura aparte; si anume ea nu-si va propune niciodata sa ne redea lumea imediata, senzoriala in care traim.

Pentru reprezentarea acesteia avem celelalte tipuri de manifestari artistice. Icoana insa doreste sa ne arate o alta realitate a lumii, o realitate mai presus de fire, o realitate care nu se supune senzorialului imediat, asa cum putem percepe in mod obisnuit.

De aceea in cadrul orelor de religie se va incerca invatarea, explicarea si constientizarea importantei Icoanei,a locului pe care ea il ocupa in viata noastra si a Bisericii, a semnificatiei religioase si sociale pe care o are, cat si tehnicile ei de realizare. Se va arata ca in felul acesta, “frumosul” se îmbina cu “adevărul”, pentru ca, şi pe căile artei, sufletele să fie răpite de la sensibil la veşnic. Iar odata cu acest demers se va incerca realizarea pe cat posibil a unui cerc de pictura religioasa prin care sa fie descoperite si incurajate noi talente si chiar daca nu putem avea asa ceva, macar vom incerca in cadrul unor ore special rezervate  sa initiem astfel de activitati prin care elevii sa experimenteze prin proprie experienta ce insemna pictura religioasa,care sunt tehnicile de realizare,cum se manuiesc ele si cum in cele din urma ia nastere Icoana.

Dar pentru ca nu ne-am propus aici sa vorbim despre tehnicile de realizare ale Icoanei, ci am dorit sa facem doar o trecere in revista a importantei acesteia  si in cadrul procesului artistic ce se poate desfasura in Scoala, obiectiv de care credem ca ne-am achitat cu onoare, vom prezenta doar cateva din realizarile artistice si iconografice pe care le-au avut elevii in cadrul orelor de religie si a cercului de pictura religioasa din cadrul Scolii.

Un fapt ce trebuie retinut, este si acela ca majoritatea acestor creatii au participat la diferite expozitii si concursuri, atat pe plan local cat si judetean obtinand diplome si premii deloc de neglijat, pentru niste „incepatori in ale iconografiei”.

Copilului trebuie sa i se ofere pentru viitor,  sansa de a porni cu o zestre bogata de cunostinte si trairi. Favorizand cultura individuala, copilul se pregateste, dar in aceeasi masura este si pregatit – de altii – pentru viata, este ajutat sa discearna adevarul de eroare, uratul de frumos, invata arta de a trai printr-o educatie a armoniei, care va favoriza dezvoltarea echilibrului sau intelectual si afectiv, fara a fi fortat sa se adapteze la o realitate straina lui si asimiland treptat realul concret al vietii.

Experimentul efectuat a fost o provocare neasteptata pentru mine si s-a desfasurat pe perioada celor 15 ani de practica profesionala, dar in special in ultimii 1o ani cand am si inceput sa desfasor o activitate sustinuta in domeniul iconografiei cu mai multe grupe de elevi de la diferite scoli,ajutat fiind si de parohiile de care apartineau acestia. Cu aceste grupe de elevi am avut diferite expozitii locale la care am si obtinut diferite diplome si premii,atat in grup cat si individual,premii deloc de neglijat. Iar din aceasta activitate au avut de invatat pe mai multe planuri, atat din punct de vedere artistic cat si patristic.

Si eu am avut multe de invatat de la elevi, de la seriozitatea si maturitatea cu care majoritatea au acceptat provocarea si am descoperit in acelasi timp, adevarata dimensiune a trairilor lor intime in ceea ce priveste credinta.

Pe de alta parte, rezultatul obtinut mi-a intarit convingerea – de parca mai era nevoie – ca profesorul de religie, trebuie sa foloseasca toata maiestria profesionala de care este capabil si toata daruirea misiunii sale, pentru a trezi elevilor interesul,curiozitatea si dorinta;pentru a obtine de la toti acea asteptare activa care sa le optimizeze potentele psihologice, avand in vedere ca ei se afla la varsta  curiozitatii neistovite de ordin intelectual, dublate de o disponibilitate sufleteasca.Ceea ce ii indeamna sa participe cu sinceritate si bucurie, este atmosfera de exaltare a intelectului si a sensibilitatii emotive in care trebuie sa se desfasoare aceste activitati,bogatia de impresii si emotii cu ei care se incarca.

Am incercat stimularea gandirii lor in permanenta atat prin subiectele propuse cat si prin teme inedite. Astfel, am reusit sa sadesc in mintea lor dorinta de a cerceta, de a descoperi sau de a-si intari anumite convingeri religioase cu care au venit „de acasa”, dand frau liber imaginatiei lor, raspunzand intrebarilor provocatoare dar de mult bun simt,insa in acelasi timp, canalizand aceste idei si cunostinte de ordin pur „tehnic” inspre scopul final care trebuie sa fie intodeauna unul de ordin informativ, dar mai ales formativ.

Desigur, mediul social, gradul de cultura al parintilor, preocuparea lor pentru realizarile scolare ale copiilor, amprenteaza favorabil, sau nu,dezvoltarea complexa a copiilor. De aceea, trebuie sa se caute realizarea unui echilibru intre situatia ce se regaseste acasa si afectivitatea, maniera de abordare, nivelul de cunostinte, imboldul pentru invatare regasite in scoala.

Toti elevii urmaresc cu atentie informatii noi,legate de aceste teme cu un specific mai aparte. Pe de o parte pentru ca se adreseaza direct intimitatii sufletului lor in relatia cu Dumnezeu si modului cum ar trebui ei sa priveasca aceasta relatie, pe de alta parte, pentru ca odata cu varsta, fiecare incearca sa cunoasca mai multe, sa inteleaga logic, ceva ce intr-un fel este de neinteles si care tine mai mult de iubire si credinta decat de ratiune si logica.

Si e de inteles si trebuie acceptat demersul lor, deoarece un om, unul credincios si nu numai, poate accepta ce a facut Hristos si sfintii Lui pentru noi, chiar daca nu inteleg cum opereaza lucrul acesta, cert fiind ca el nu poate afla decat… dupa ce a acceptat faptul in sine.

Un paradox, dar fara el nu functioneaza logica evenimentelor sfinte.Caci ceea ce nu acceptam prin credinta de multe ori nu poate fi explicat logic. Aceasta este formula crestinismului autentic.

Ori, Icoana, este menita sa ajute la intelegerea „formulei” din spatele ei, a formulei prin care noi ajungem la mantuire. Caci, noi le credem pur si simplu, datorita oamenilor care au vazut acele evenimente pe care ele ni le re-prezinta, le-au lasat in scrieri care ne relateaza despre ele, iar artistii vremii, pictorii iconari,le-au inchipuit plastic, artistic,pentru ca noi sa vizualizam aceste arhive foto-grafice, si in baza autoritatii lor sa credem. Cei care ezita sa accepte autoritatea Icoanei,ca fiind ceva inchipuit si nereal,ar trebui sa se multumeasca in a nu cunoaste nimic din toata istoria si viata crestinilor. Caci a dezbraca de istoria crestina de evidenta minunilor sfintilor sai, este egal cu a clasifica existenta acestor personaje din punct de vedere istoric si atat. Ori, am amintit mai inainte de un anumit paradox pentru intelegerea evenimentelor sfinte.

Iar, a incerca sa-L cunosti pe Dumnezeu numai pe calea experientei directe poate fi o pista cel putin gresita, daca nu chiar eronata pentru credinta; caci actul experientei directe in Dumnezeu a fost unic si irepetabil, – Toma fiind captatorul nostru senzorial in timp.

Nimeni nu poate trăi fără standarde şi valori… iar Icoana este un astfel de standard al unei valori eterne numita SFINTENIE. Un standard care se arata si „destainuie” in vazul tuturor si se impartaseste fara deosebire, cu o singura conditie: sa o acceptam cu tot ceea ce are ea sa ne spuna.

Cineva spunea : „daca gasim ca rugaciunea este usoara,aceasta este poate din cauza ca nu am inceput sa ne rugam cu adevarat”.

Parafrazând si extrapolând la Icoană am putea spune si noi că, daca cineva zice ca Icoana nu prezinta ceva real, ci este o simpla îchipuire, atunci acela nu cunoaste cu adevarat realitatea reprezentarilor iconice, realitate ce se alimenteaza din REALITATEA ÎNTRUPĂRII LUI HRISTOS. Iar pe aceasta tema nu vom insista deoarece sunt destul de multe lucrari si articole dogmatice.

„Icoana este o imagine…o Imagine-Cuvant.”…ce devine un element de intalnire intre crestini,un fel de „simbol” in care ei se recunosc.”(66) „Ea va avea intotdeauna un limbaj complex, doar in aparenta simplu. Cum in aparenta era destinul istoric al lui Hristos, ucis ca atatia alti oameni….Poate, ca s-ar putea spune de-a dreptul, ca cea mai mare fascinatie a icoanei consta in aceasta extraordinara unitate a Cuvântului-Imagine, care implica, la nivel psihologic – comunicativ, unitatea intre concept si sentiment, intre rationament si intuitie.”

Ideea centrala si  universal valabila in legatura cu Icoana, ce se desprinde din toate raspunsurile, este aceea ca aceasta, induce prin simpla ei prezenta in preajma noastra, conceptul de rugaciune. Si pana la urma, indiferent care este calea prin care s-a ajuns la aceasta idee, educatie sau imitatie, un lucru e cert : icoana si-a castigat in istoria si cultura umanitatii,un rol primordial in ceea ce priveste chemarea la rugaciune, constituindu-se asadar, intr-un veritabil IZVOR SI CANAL DE RUGACIUNE intre credincios si divinitate.

O a doua idee ce se desprinde din raspunsurile acestui test, este aceea ca icoana indeplineste in acelasi timp si un important rol in formarea, informarea, dar si educarea crestinului, prin imaginile pe care le contine si pe care le dezvaluie; si din care acesta poate invata si retine vizual, istoria vietii si a faptelor sfintilor si a inaintasilor lui intru credinta crestina.

Si am ce am, cu cei care ar trebui sa raspunda si nu stiu cum si ce, la observatia despre rolul sau scopul icoanelor in scoala deoarece, au traista sufletului goala. Iar raspunsul anemic dat de cei care ar trebui sa-l dea si au datoria de a face asta,ca icoanele sunt si cu scop cultural si nu neaparat cultic, se constituie intr-o jalnica, falsa si compromisa fraza! O tacere vinovata!

„Teologia noastră este rugăciune ! Primul folos al rugăciunii este pacea sufletului si multumirea duhovnicească. Oriunde esti – esti linistit; orice faci – esti multumit, stiind că toate sunt rânduite de la Domnul.”(zice Pr.Paisie de la Sihla)

Or, fiecare crestin adevarat este un Teolog veritabil. Cuvantul teolog insemnand „cuvantator de Dumnezeu”, in limba greaca. Caci„a te ruga” este un verb important in viata fiecarui crestin. Iar, cel ce cuvanteaza cu adevarat despre Dumnezeu si cu Dumnezeu o face in rugaciune. Si rugaciune poate fi numita si vorbirea despre Dumnezeu in cadrul orelor de religie din scolile noastre. O rugaciune de lauda si de multumire in acelasi timp, o rugaciune indreptata spre Icoana si dinspre Icoana, cu ajutorul Icoanei, acel loc sacru de intalnire cu… Dumnezeu.

In incheiere trebuie subliniat si faptul ca suntem crestini, vrem-nu-vrem apartinem unui popor de crestini, chiar daca libertatea de constiinta este data fiecaruia si garantata de Constitutie, iar educatia primita de fiecare inca din familie este tot una crestina. A lasa la latitudinea unuia sau a altuia sa hotarasca cum sa fie predata religia in scoala, sau daca sa fie predata si care sunt limitele in care sa fie predata, este la fel cu a lasa individul nascut intr-o anumita tara sa hotarasca singur daca vrea si doreste sa faca parte dintr-o anumita nationalitate sau nu… ceea ce de fapt este aberant.

Pentru ca nationalitatea ca si nasterea este UN DAT pe care nu-l poti schimba.

Iar religia ca si materie de predare in invatamantul de stat, chiar daca face parte din materiile de cultura generala, are niste legi si coordonate precise intre care trebuie sa se faca, guvernate de Biserica si impuse de institutia acesteia prin mijloacele ei specifice, printre care la loc de frunte este si Icoana, specifica numai Ortodoxiei, si fata de care, ca adevarati crestini ortodocsi, ar trebui sa ne simtim mandri ca ne reprezinta si ne identifica printre ceilalti crestini ai lumii…

* * *

Închei, dar las tuturor posibilitatea de a continua ceea ce eu am început, cu speranta, ca acest material si aceasta cercetare, se constituie intr-un studiu serios care va fi de folos tuturor celor care vor dori sa se dedice Scolii romanesti, in educarea viitoarelor generatii de elevi, copiii nostri de azi, elevii de maine şi in acelasi timp, viitorii cetăteni ai Patriei, dar şi creştini ai Bisericii lui Hristos, oameni devotati si cinstiti, iubitori de Dreptate, Frumos şi Adevăr.

Advertisements

1 comment so far

  1. Donna on

    I discovered your page and noticed you could have a lot more traffic. I have found that the key to running a popular website is making sure the visitors you are getting are interested in your subject matter. There is a company that you can get traffic from and they let you try their service for free. I managed to get over 300 targetted visitors to day to my site. Visit them today: http://bit.ly/18FbegW


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: